Cos’è l’esicasmo? / What is Hesychasm? (ita-eng) – Don Ennio Innocenti

225px-Palamas_Vatopaidi1Gregorio Palamas (1296-1359) è il maestro dell’esicasmo, pratica ascetica lasciata quasi in eredità ai monaci del Monte Athos, oggi in Italia rilanciata dalla discussa comunità di Bose (Biella); L’esicasmo svaluta la parola, l’attività intellettuale e l’iniziativa volontaristica. Sembrerebbe incline al quietismo. La sua apertura al soprannaturale provocò varie, autorevoli e serie riserve; la più nota, ma non la più autorevole, è quella di Barlaamo (detto il Calabro, operante a Seminara, 1290-1348) celebre umanista ortodosso passato al cattolicesimo. Inoltre il sistema dottrinale di Palamas si fonda su distinzioni metafisichen che ai tomisti appaiono inconsistenti e pericolose. Trascurando, qui, altre riserve, è innegabile la parentela di certe pratiche esicastiche con ambigue pratiche orientali (fissazione sull’ombelico, svuotamento intellettuale attraverso la ripetizione del mantra), né si può sottovalutare la corrispondenza, rilevata da vari autori, tra pratiche esicastiche e pratiche gnostiche di messaliani, pauliciani e bogomili. Le voci relative a un sorprendente irenismo del Palama (mostrato, durante la sua prigionia presso i turchi verso l’islamismo), avvalorano il sospetto d’influssi spurii. E tuttavia questo supposto influsso fu nei secoli filtrato e probabilmente depurato sicché non riuscì a provocare una rivoluzione della spiritualità ortodossa, prevalentemente ancorata nei Santi Padri.


Gregory Palamas (1296-1359) is the expert of Hesychasm, an ascetic practice almost left to the monks of Mount Athos, which today has been re-launched by the discussed community of Bose (Biella) in Italy. Hesychasm devalues the word, the intellectual activity and the volunteer effort. It seems to be inclined to quietism. Its openness to the supernatural has caused many eminent and serious reservations; the most famous one, not the most eminent, comes from Barlaam (called Calabro, active in Seminara, 1290-1348), a famous Orthodox, then Catholic humanist. Then the doctrinal system of Palamas is based on metaphysical distinctions, which seem tenuous and dangerous to Thomists. Not talking about other reservations here, the relationship between some Hesychasm practices and ambiguous oriental practices is undeniable (fixation on belly-buttons, intellectual devaluation through mantra repetition); also we cannot undervalue the correspondence, noticed by many authors, between hesychasm practices and gnostic practices of messaliani, paulicianists and bogomilists. The rumours about a surprising irenicism of Palamas (showed during his imprisonment among the Turkish, towards Islamism), confirm the suspicion of spurious influences. And however this supposed influence has been filtered, and probably cleansed, over the centuries, until it caused a revolution into Orthodox spirituality, most of all connected to the Holy Fathers.

(Translation by Marina Madeddu)